Olvasási idő: 7 Perc

Előszó a bloghoz

Szerencsés vagyok mert úgy nőtem fel, hogy gyakorlatilag párhuzamosan, két nyelvet sajátíthattam el. Egy hátránya azért kiütközött nálam. A nyelvtan nem az erősségem. Az is megeshet, hogy néhol furán fejezem ki magam. Ennek tudatában olvasd, vagy ne olvasd tovább ezt a blogot.

Leírom szakmai múltamat. Összefoglalom, hogy kik számára miben nyújthatunk segítséget, meg úgy egyáltalán mi ez az egész. Tehát következzen az első bejegyzés:

Kezdetek

Az Online marketing világával először 2003-ban találkoztam, ekkor készítettem először egy cég számára olyan weboldalt, aminek az volt a célja, hogy ügyfeleket is hozzon. Igazából egy évvel elötte kostoltam bele egy saját projekt miatt ebbe a területbe. Ez a HRichard.ini.hu nevű, PC hardverekkel, informatikával foglalkozó tippek-trükkök tárháza volt.

De alapvetően rendszerinformatikus voltam. Rendszergazdaként, üzemeltettünk és építettünk hálózatokat. Újságírásba (mai fejjel inkább tartalomgyártásnak nevezném) is belekóstoltam egy online informatikai magazinnál, akkor ki gondolta volna, hogy mára a content marketing világában milyen jól jöhet ez a tapasztalat.

Steve Jobs Stanfordi avatóbeszédében mondta, hogy a pontok előbb-utóbb összeállnak. Úgy tűnik nálam ez történt.

Első lépések

A fordulat 2007-ben következett be, egy kkv (milliárd Ft. feletti forgalom, neten erős árverseny, webáruház) méretű cégnél helyezkedtem el, mint rendszergazda. Akkor hasonló méretű cégeknél nem nagyon létezett dedikált online marketinges munkatársak. Így ezek a feladatok is érintették a céges informatikusok/rendszergazdák munkakörét.

Kivitelezőknél is inkább fekete kalapos módszerekben merült ki a tudomány (Google által tiltott technikák, ha a keresőóriás rájön akkor komoly hátrányt szenved a weboldal). Ezeket havi díjas csomagokban igyekeztek az ügyfelekre sózni.

Egész szép eredményeket lehetett elérni a keresőkben, a keresők számára irt tartalommal is (itt képzelj egy olyan szöveget, amiben a kulcsszóarány és egyéb kulcsszó összefüggések a szöveg 20%-ét is kitehették). Persze kérdés ez mennyire konvertált, mert ez emberek számára kevésbé értékes tartalommal bírtak. Büntetéseket nem is említem, ami az általuk menedzselt odalakat érintette.

Vezetők általában nem értették ezt a digitális platformot, igaz még napjainkban is hiányosságok vannak ezen a területen. De már ritkán kell az életszerűségével érvelni napjainkban.

Értékes időszak volt, többek közt itt találkoztam először komolyabb webáruházzal és az ehhez kapcsolódó kihívásokkal.

Utána következett  válság ami  sok mindent megváltoztatott.

Ekkor, mint minden „normális” ember úgy döntöttem eljött az ideje céget alapítani. Tudtam, hogy lehet eredményeket elérni a neten, ehhez az online marketinget hívtam segítségül.

Cégalapítás előtt már tudatos online teszteket futtattam amiknek  segítségével kiderítettem, hogy mire van igény.

Ezt követően ezeket a területeket összevetettem, elemeztem és találtam egy szűk keresztmetszetet. Ez a laptopok javítása volt,  így született meg 2009-ben a LaptopGuru.

Nevezhetnénk egyfajta adatvezérelt cégalapításnak. Így utólag jobban értékelem a történteket. A számítástechnikában tevékenykedő cégeknél elég gyakori cégsztori, hogy egy kilépő munkavállaló viszi az előző munkáltató know-howját, rosszabb esetben ügyfélkörét is.

Az új ügyfelek szerzése szinte kizárólag online történt. Ne feledjük, itt a válság tetőzésénél járunk, amikor inkább leépültek a cégek mintsem épültek volna. Sok régi szereplő dobta be ekkor a törülközött a számítástechnikában is. De sikeresen vettük az akadályokat.

Marketing Know How

Évekig jártam mindenféle konferenciára, workshopokra, tanfolyamra vagy éppen szakmai anyagokból, könyvekből, infótermékekből tanultam.

Elkezdett összeállni egy kép, már ha a káoszt nevezhetjük annak. Mindenki a saját területét nyomta, de senki sem gondolkodott rendszerben. Sok különálló maszlag egyfajta légüres térben, szabadon repkedett.

Ekkoriban álltam le azzal, hogy mindenhova eljárkálok. Ha valamire szükség volt inkább a téma szakértőjével konzultáltam.

Rendszerbe foglaltam azt, amire szükségem volt. Elkészítettem a cég értékteremtő folyamatát és ezt kiszolgálva épült fel a marketing rendszer is. Gyakorlatilag ezt nevezik ma inbound marketingnek. Csak itt még 2009-ben járunk.

A rendszer üzemeltetését később igyekeztem kiszervezni, de több problémába is ütköztem.

Csak egy-egy terület szakértője létezett, senki se foglalkozott az egésszel. Több alvállalkozó esetén meg jön a probléma, hogy egymásnak ellentmondanak, rosszabb esetben az ügyfél kárára egymásnak keresztbe is tesznek. Megy a farokméregetés és ég közben a pénz.

Sokan nem vállalnak felelősséget a hibákért vagy éppen eltűnnek, ha nem jönnek az eredmények.

Rosszabb esetben megvezetnek és olyan szolgáltatásokat igyekeznek eladni amikről tudják, hogy nem jók. Vagy éppen magukban hordozzák az általuk menedzselt weboldal büntetésének veszélyét, ami egy online cégnél egyenlő lehet a halálos ítélettel.

Nem mindenki ilyen, de sajnos elegen vannak. Nem csodálom, ha egy laikus csak a fejét vakarja a végén és fogalma sincs merre induljon el.

A lényeg, döcögések után vissza kellett venni a teljes kontrollt, majd házon belül megoldani az üzemeltetést.

Online Marketing szolgáltatások

A LaptopGuru indulása után, baráti / ismeretségi körben látták, hogy működik ez az internetnek nevezett dolog. Akár nekik is jó lehet. Így egyre többen kerestek fel online marketinggel kapcsolatos kérdésekben vagy éppen együttműködésekkel. Izgalmas projektek is akadtak, más iparágakba is betekintést nyerhettem általuk. Egy részükből születtek megállapodások, segítettünk, mint kivitelezők a célok elérésében.

Mit tanultunk kivitelezőként

Sok mindent. Több problémától is szenvednek a cégek, amiknek rengeteg tünete van. Ezeket leginkább marketinggel próbálják kezelni, de az ok sokszor más. A cég működésében keresendő.

A tervezés és szervezés hiánya. Gyakori sztori, hogy elindul a cég és addig növekszik, amíg az alapító munkatűrésé és egyéni képességei engedik a rendszer hiányában.

De ez sem egy tartható állapot. Utána vegetál vagy összeomlik az egész. Rosszabb esetben a személy is. A változás sose volt ennyire intenzív, mint napjainkban. Nemhiába tér vissza rendre az angolszász szakmai anyagokban vagy éppen magyar forrásokban, hogy 10 éven belül a cégek kb. 90%-ka tönkremegy.

Mivel nem tartom magam vállalkozás szervező/vezető specialistának, így ennél mélyebbre ebben nem merülnék. Viszont vannak szakemberek, akiket ajánlhatok.

Megállapodás

Következő probléma a megállapodások betartása. Minden annyira működik vagy nem működik amennyire a megállapodásokat betartjuk, vagy éppen nem. Kivitelezőként de megrendelőként is így tapasztatam. Egyszerű mint az egyszeregy, de mégsem az. Ellenben ha megrendelőként gondok vannak a megállapodások betartásával ez szabotálja az elvárt eredményt.

Maradjunk az online marketingnél. Minden cégnek van egy értékteremtő folyamata. Ez alatt egy ábrát képzelek el, amin az szerepel, hogy keletkezik érték (amiért cserébe pénzt kapunk) a cégben. Mi ezt a folyamatot ültetjük át, illetve támogatjuk, üzemeltetjük online oldalról.

A siker kulcsa itt is mint szinte mindenben, a következetességen van. Sokan itt véreznek el. Hiába van egy kivitelező, ha a munka megrendelőre eső része nincs elvégezve. Ez hatványozottan rombolja az eredményeket.

Közösen egy célon dolgozunk és minden egy irányba mutat. Mindkét fél munkája szükséges hozzá. Ha ez nincs meg, akkor bukásra van ítélve az egész.

Miben lehetünk más, mint a legtöbb hasonló cég?

Amit erősségnek gondolok és kamatoztatni is tudok az a vállalkozói szemléletmód. Vállalkozóként a saját cégemen keresztül tanultam ki a szakmát. Nem más pénzét égetve. Egy szakemberrel szemben nem csak egy részterületét látom, hanem egyben az egészet.
Marketing rendszerünket a cégre kell szabni, nem adhoc alapon össze visszacsinálgatni. Mert marketing az egész egy része, de nem az egész.

Érték

Kivitelezőként olyan munkát pénzért se fogunk megcsinálni, amiről tudjuk, hogy nem fog működni vagy éppen hülyeségnek gondoljuk. Nincs értelme, az értékteremtésnek annál inkább. Ugyanígy gondoljuk ezt, ha egy kivitelező alvállalkozójaként dolgozunk. Itt nem érv a “jó pénz”.

Véleményem szerint, ha valamiben nem hiszünk az már annál a pontnál elvérzett. Minek dolgozzunk valami olyasmin, aminek nem látjuk értelmét? Mi lesz annak az eredménye? Mi lesz az emberekkel akik tudják, hogy bullshitet kell gyártaniuk? Értelmetlen.

Mi ez a Radikal Studio?

Cégünk (Radikal Studio) 2011-ben alakult. KKV-k online marketing automatizációjában segítő termékek fejlesztése volt a cél. Mindezt itthonról a francia piacra. Nevezhetjük startupnak. Úgyis menő dolog napjainkban a sztartapkodás. De finanszírozási és együttműködéssel kapcsolatos gondok miatt ez menet közben elbukott. Sokat tanultunk ebből is, leginkább szakmai dolgokra gondolok itt.

Radikal WebStudio

Pár mondatban, röviden így tudnám összefoglalni magunkat:

„A Radikal WebStudio egy Online Marketing Ügynökség. Cégek értékteremtő folyamatának online oldali fejlesztésébe segítünk.

Technikailag – Weblapot készítünk, kereső optimalizálunk, kampányokat kezelünk, üzemeltetünk, inbound marketing technikákat alkalmazunk.

Mindezt úgy, hogy közben segítjük partnereinket céljaik elérésében.”

Ketten alkotjuk jelenleg a magját és az évek alatt bizonyított partnerekkel a fent említett területeket le is tudjuk fedni.

Bár kivitelezést egy jó ideig nem fogunk vállalni, bőven van munkánk.

Akkor minek is ez az egész?

Online Marketing Blogunk célja

Eddig egyfajta lassú, de organikus növekedésen mentünk keresztűl. Mára kezdett olyan méreteket ölteni ez az tevékenységünk, hogy könnyebbnek láttam edukációs célból összefoglalni az alapokat. Ezért született meg a blog, és ha már a blog, akkor a weboldal is.

A gyakran felmerült kérdésekre, alapokra amik sokszor ismétlődtek beszélgetések, konzultációk alkalmával, itt lesznek a válaszok egybegyűjtve. Már csak a linkeket kell átadnom utána, automatizálás. Később lehet hírek, aktualitások is kikerülnek.

De blog célja leginkább az edukáció. Mindez nem egy marketinges, hanem egy vállalkozó szemszögéből. Mert a marketing fontos, de csak a rendszer egy része sok egyéb mellett. Ezt ne felejtsük el.

Oszd meg ha értékesShare on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0