Olvasási idő: 6 Perc

Sebesen közeleg az év vége. Remélem, hogy elkezdted már megtervezni a jövő évi stratégiádat, da ha nem tetted, akkor most néhány tippel a segítségedre sietek, hogy a következő évet már egy biztos tervvel kezdhesd el.

Nézd át, mi érte meg idén

Mindenekelőtt összesítsd a kampányaidat. Nézd meg, hogy az egyes kampányok mekkora megtérülést és mekkora profitot hoztak neked. Figyeld meg, hogy ezekhez milyen felületeket, milyen csatornákat használtál, és ezekről készíts egy részletes kimutatást.

Meg kell határoznod, hogy az adott évben mik voltak a legsikeresebb eszközeid. Osztályozd eszerint a közösségi médiát, az e-mail-marketinget, az offline rendezvényeket és így tovább.

Ebből már lesz annyi rálátásod, hogy kiderüljön: mi az, amivel megérte foglalkozni, és mi az, amit inkább érdemes kihagynod a következő évi stratégiából. Ha az egyes kampányok esetén nagy eltérést mutatnak a különféle csatornák, akkor ezeket vizsgáld meg közelebbről: milyen vásárlói tölcsért állítottál fel, hol akadtak el a leadek, keresd a folyamatokban a szűk keresztmetszeteket és javíts rajtuk.

Kiderülhet, hogy nem kell egy rosszul teljesítő csatornára többet költened, egyszerűen csak finomítanod kell majd a tölcséreden.

Készíts tartalomauditot

Mérd fel, hogy milyen tartalmakat publikáltál az év során.

Ehhez használhatsz különféle online is elérhető eszközöket, mint az Import.io, a DeepCrawl vagy éppen a ScreamingFrog analitikai szoftvere. Az automatizálással elképesztően sok munkát takaríthatsz meg, és rengeteg olyan adathoz is hozzájutsz, amit talán eszedbe sem jutott volna mérni. Vagy éppen új összefüggéseket fedezhetsz fel.

Az adatgyűjtés során minden fontosat gyűjts be a tartalmakról – az egyszerű információktól (URL, cím, típus…) a teljesítményt jelző metrikákig (interakciók száma, látogatók, oldalon töltött idő, forgalmi források stb.)

A kérdések, amelyekre választ kell találnod, a következők:

  • Melyik tartalmak voltak a legsikeresebbek az adott csatornákon?
  • Melyik tartalmakat találták meg a legtöbben organikusan?
  • Milyen tartalomtípusokkal érted el leghatékonyabban a közönséged?

Ezután felállíthatsz egy osztályozási rendszert, és ennek alapján már tudni fogod, hogy milyen típusú tartalmak előállítására érdemes több erőforrást fordítani a következő évben.

A tartalomstratégiádat nehezen állíthatod fel előzetes audit nélkül, ezért érdemes ezt minden évben megismételned, akármennyire pepecselős munkának látszik is. Az így kapott adatok alapján aknázhatod ki legjobban a lehetőségeidet.

Vizsgáld meg, hogyan változott a közönséged

Érdemes olyan analitikai eszközökkel dolgoznod, amelyekkel hatékonyan követheted a közönséged összetételét. Enélkül nehezen lehet szegmentálni, szegmentálás nélkül pedig kevesebbet ér bármilyen online kampány, hiszen a legnagyobb erőssége vész el.

Nézd meg, hogy az elmúlt évben átalakult-e a közönség összetétele, hogyan változott meg a viselkedésük. Mivel azt már tudod, milyen volt a kommunikációd (lásd az előző két pontot), azt is tudni fogod, hogy ez minek hatására alakult így.

Vesd össze a változásokat a cégben található fontosabb mérőszámokkal, bevételeiddel, a megtermelt profittal. Így határozd meg azt, hogy érdemes-e változtatnod a kommunikációdon – hogy esetleg érdemes újra a régi célcsoportokat megszólítani, vagy hatékonyabb lehet folytatni azt a tevékenységet, ami jövedelmezőbb piacokat szólított meg.

Hozz be valami újat

A következő évre felállítandó stratégiádban mindig kapjon helyet olyasmi is, amit korábban még nem próbáltál ki. Enélkül nem tudsz fejlődni – az internetezési és vásárlási szokások nagyon gyorsan változnak, és az egy-két éve még működő stratégiáknak talán hamarosan leáldozik.

Vizsgáld meg azt például, hogy milyen új platformok, közösségi szolgáltatások, applikációk hódítottak az elmúlt évben. Meglepő statisztikákkal találkozhatsz, és lehet, hogy felismered: egy olyan platformon, amit a konkurenseid még nem fedeztek fel maguknak, te képes volnál megszólítani a célpiacodat.

A teljes évre tervezz előre

Ha csak nagy vonalakban is, de már most tervezd meg az egész jövő évi marketingstratégiádat. Egy szemfüles cég már nyáron készen áll a karácsonyi kampánnyal, azokkal a vásárlói tölcsérekkel és tartalmakkal, amikkel akár hónapok alatt egy elkötelezett és sokat költő közönséget felépíthet.

Nem kell pontosan minden részletet kidolgoznod, de határidőket mindenképpen adj magadnak, és ezeket igyekezz betartani: azzal együtt, hogy az aktualitásokra és az analitikából kiolvasott trendekre reagálsz, tarts fenn kapacitást arra, hogy előre kidolgozd a kampányaid. A tartalmak, grafikák, kreatívok, landing oldalak és hírlevelek elkészítése nem két perces folyamat.

Néhány konkrét tipp…

Erősödj meg a közösségi médiában

A Facebook és más közösségi platformok egyre inkább a tartalomfogyasztás, sőt, az e-kereskedelem origójává válnak. Azzal együtt, hogy saját oldalaidat is fenntartod mindenképpen igyekezz megerősíteni magad ezeken a felületeken.

Ezen belül is koncentrálj a mobilos felhasználókra: ők már kétszer nagyobb arányban kattintanak át bármilyen hirdetésre a közösségi médiában, mint a desktopos szegmens, és a konverziók aránya is egyre nő – jövőre már többen vásárolnak majd mobilról.

A Google rangsorolásnál is a mobil oldaladat fogja alapul venni. Így ha eddig nem foglalkoztál volna ezzel vagy nem eléggé, akkor nagyon sürgősen állj neki mert behozhatatlan hátrányba fogsz kerülni.

Használj videomarketinget

A videók évről évre erősödnek, főleg, ahogyan a közösségi médiában is egyre nagyobb teret kapnak. Ha még nem tetted, akkor tervezz videosorozatokat, termékbemutatókat, akár szórakoztató műsorokat.

Mérd fel, hogy a közönségednek mire volna igénye, és eszerint dolgozz ki legalábbis néhány tesztvideót, majd a sikeres tartalmakat tedd rendszeressé. Ezzel az organikus elérésedet is növelheted – 2016-ban már minden hetedik találati oldalon szembejön egy videó.

Koncentrálj az e-mailre

Áldozz bőven arra, hogy minél jobb listákat építs. Az e-mail marketing is azok közé az eszközök közé tartozik, amelyek az elmúlt években csak hatékonyabbak lettek, nem hanyagolhatod el te sem.

Készítsd csalitermékeket, gyűjts feliratkozókat offline csatornákon is, például üzletedben vagy rendezvényeken. Használj ki minden eszközt, hogy a jól körülhatárolt közönségedet megszólítsd.

Ezzel együtt dolgozd ki azt is, hogy milyen e-maileket küldesz majd. Hogy milyen gyakran küldesz hírlevelet, milyen trigger-alapú sorozatokat akarsz kiküldeni, milyen autorespondereket használsz.

Ezek önmagukban is komoly kampányok, amelyek hosszú távon is hatékonyan szolgálnak majd, tehát a tervezésükkel legalább nagy vonalakban már az éves tervben el kell készülnöd.

Figyelj jobban a hűséges vásárlóidra

Egy időtlen jótanács: azokat, akik már vásároltak nálad, tehát már megbíznak benned, mindig olcsóbban csábíthatod vissza, mint amennyibe egy idegen leaddé alakítása kerül. Maradj kapcsolatban velük.

Gondolj ki új módszereket arra, hogy hogyan érheted el őket hatékonyabban. Exkluzív akciókkal? Zárt csoportokkal? Kizárólag nekik szóló tartalmakkal?

Szolgáld ki az igényeiket úgy, hogy figyelsz a kommunikációjukra. Arra, hogyan beszélnek egymással, és mit mondanak neked. A közösségi felületeken, e-mailben és személyesen beérkező visszajelzésekből szűrd le és rendszerezd a legfontosabb információkat, és ez alapján építs kampányt az evangelisták megszólítására.

Te hogy állsz a tervezéssel?

Az év vége már nincsen messze, januártól pedig már az új stratégiád alapján kellene végezned az online marketinget.

Persze nem végzetes a lemaradásod akkor sem, ha még csak most igyekszel nekiállni a folyamatnak. Figyeld a konkurenseidet és figyeld saját magadat, használd az analitikai eszközöket értően és ne félj új dolgokat kipróbálni – általános jótanácsok ezek, a tapasztalat mégis az, hogy a legtöbb online üzlet figyelmen kívül hagyja őket.

Ha jövőre növelni akarod az online jelenléted, a legbiztosabb módszer az, hogy felméred a legutóbbi egy évet, és az így szerzett adatok alapján megtervezed az újat. Persze a trendek folyamatos követését se hanyagold el.

Szószedet: autoresponder, célcsoport, csalitermék, e-kereskedelem ,e-mail-marketing, Instant Article, lead. organikus, tartalomaudit, URL, vásárlói tölcsért

 

Oszd meg ha értékesShare on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0