Olvasási idő: 6 Perc

A Facebook egyik legnagyobb újítása 2016-ban az Instant Article volt. Számíthattunk rá, hogy hamarosan előrukkolnak egy hasonló funkcióval, de annak ellenére, hogy a legnagyobb kiadók azonnal adoptálták stratégiájukba, még mindig csak ismerkedünk vele.

A központi gondolat egyszerű. A tartalomfogyasztás origóját egyre inkább a közösségi felületek, mindenek felett a Facebook adják. A hangsúly kezd a keresőmotorok találati oldalairól a social media idővonalaira áttevődni.

Ebben semmi váratlan nincs, hiszen az idővonalakat elképesztően bonyolult algoritmusok alakítják úgy, hogy az nekünk tökéletes legyen. Múltbéli tevékenységünket, viselkedésünket, az ismerőseink preferenciáit, mindent számításba vesznek.

A keresőbe magunknak kell beírni, mit akarunk fogyasztani. A közösségi oldalak már kitalálják helyettünk.

Az Instant Article annak a törekvésnek a része, hogy a tartalomgyártás, a publikációt magát is bevonják a Facebook berkeibe.
De kezdjük inkább az elején…

Mi is pontosan az az Instant Article?

Az internetezési szokásaink évről évre változnak egy keveset: egyre türelmetlenebbek vagyunk, egyre gyorsabb weboldalakat akarunk, egyre kevesebb időráfordítással akarjuk leszűrni a számunkra értékes információkat az elképesztő információhalmazból, amivel a neten szembesülünk.

Mi sem jelzi ezt jobban, mint hogy a felhasználók 47%-a elvárja egy weboldaltól, hogy 2 másodperc alatt vagy gyorsabban betöltődjön – nagy részük azonnal el is hagyja az oldalt, ha ennél tovább tart, hiszen konkurenciából, alternatív forrásból nincsen hiány.

Ez persze a mobileszközök térhódításával függ össze. Amikor mobilon fogyasztunk tartalmat, ezt jellemzően valamilyen más tevékenység mellett tesszük.

Éppen ezért alkotta meg a Google a mikromomentumok koncepcióját: hogy segítsenek a webmestereknek és online marketingeseknek hatékonyan célozni azokat, akik utazás, bevásárlás vagy éppen tévézés közben veszik elő a mobilt.

Saját pályára hozzák be a cikkeket

Az Instant Article e téren hivatott javítani a felhasználói élményt. A Facebook 2016-os új funkciójának lényege, hogy ahelyett, hogy átkattintanánk a hírfolyamból és egy külső oldalon töltenénk be a cikkeket, azokat egyből a Facebook felületén olvashatjuk. Ez sokkal gyorsabban elénk tárja az információkat.

Nyilvánvaló, hogy ez valóban javíthatja a felhasználói élményt. Egyúttal azonban része annak a törekvésnek is, hogy a Facebook minél inkább saját platformjára gyűjtse a tartalmakat, ezzel nehezebb helyzetbe hozva a tartalomgyártókat.

A közösségi oldalnak értelemszerűen nem a legjobb az, ha folytonosan elhagyjuk és más felületeken folytatjuk a tartalomfogyasztást – ezért vezették be először a hírfolyamban lejátszható videókat, majd a live streamelést is.

Az Instant Article használatával lemondunk a saját felületről, helyette egy szerzett-fizetett hibridet használhatunk – a tartalom elérése valószínűleg magasabb lesz, a felhasználói élmény jobb, ezzel együtt azonban kiadjuk a kezünkből a kontrollt.

Érdekes adat az is, hogy 2015-ben már a mobilhasználattal töltött idő 90%-át különféle appok használatával töltöttük – a böngészőket csak az idő 10%-ában használtuk. És a legtöbb időnket, 19%-ot a Facebook applikációjában töltöttük el. A gond az a Facebook szerint, hogy ha az ő applikációjukból valaki átkattint egy tartalomra, akkor átlagosan 8 másodpercbe telik, mire azt eléri.

8 másodperc: a mérések szerint ez éppen annyi, mint amennyire az internethasználók átlagos koncentrációs időtartama zsugorodott 2016-ra.

Az előnyök

A hivatalos kommunikáció szerint az Instant Article organikus elérése ugyanakkor, mintha egy hivatkozást publikálnánk – elméletben tehát az elért emberek arányát tekintve mindegy, hogy a saját oldaladra irányítod, vagy a Facebookon belül éred el a felhasználókat.

A gyakorlatban ez persze, ahogyan arra számítani is lehetett, nincsen is. Az Instant Article azok szerint, akik használják, nagyobb elérést és aktivitást is hoz: több lájk, több megosztás és több komment születik az ilyen cikkek alatt.

Előny az is, hogy többen olvassák majd el azt, amit írsz, hiszen a felhasználói élmény objektíve jobb lesz. Egy egyszerűbb felületen, gyorsabban jutnak hozzá a tartalomhoz. Ez jelenthet nagyobb elköteleződést, hatékonyabban építheted fel a szakértői branded, de egyúttal persze ki is szolgáltatod magad – erre mindjárt rátérünk bővebben.

Tény az is, hogy a blogolás interaktívabb élménnyé válik majd, és ez mindig jó. Az egyirányú kommunikáció uralma már régen lejárt, a leghatékonyabb megoldások ma már azok, amelyek lehetővé teszik, hogy a célközönséged azonnal és tetszése szerint véleményt nyilváníthasson.

Az Instant Article ezt természetesen lehetővé teszi, hiszen a Facebook minden funkcióját használhatjuk – lájkolhatunk, reagálhatunk, kommentelhetünk, megoszthatunk és diskurzust kezdeményezhetünk. Ez lehetséges a hagyományos módon megosztott bejegyzéseknél is, a különbség az interakció egyszerűsége, ami az IA malmára hajtja a vizet.

És a hátrányok

A legnagyobb hátrány már említettük: olyan felületen publikálsz, amely felett nincsen hatalmad. Te és a konkurenseid hősiesen küzdhettek Pál utcai fiúkként és vörösingesekként a grundért, ha végül a tulaj úgy dönt, hogy inkább beépíti azt.

Pontosan ezt élhettük át akkor, amikor a Facebook egyszerűen úgy döntött, hogy hiába a követőtábor, a jövőben csak annak egy része látja majd a bejegyzéseket. Azóta is a csökkenő bejegyzés-elérések ellen küzdünk, és a legtöbb cég egyre több és több pénzt kénytelen arra áldozni, hogy nagy elérést produkáljon.

Tehát bármilyen hasznosnak érezzük az új funkciót az elején, meglehet, hogy egy-két év múlva a Facebook úgy dönt, ebből is több profitot akar kisajtolni – és miért ne tenné? Hiszen a sokan azonnal és kérdés nélkül kezdik el alkalmazni az új funkciókat, anélkül, hogy átgondolnák, ez mivel járhat a hosszú távú stratégiára nézve.

Akármennyire hasznos is most az Instant Article, saját felületre szükséged van. Ugyanazokat a tartalmakat a saját felületeiden is közzé kell tenned és azokat népszerűsítened. Az egyetlen módja annak, hogy ne szolgáltasd ki magad teljes mértékben a nagy játékosoknak az, ha saját közönséget és közösséget építesz, akik nem egy adott platform miatt, hanem közvetlenül jutnak el hozzád.

A hirdetésekkel sincsen könnyű dolgod: míg a saját felületeden annyi hirdetést helyezel el egy adott tartalomban, amennyit csak akarsz, a Facebook legfeljebb 15%-ig engedi ezt (bár ez nem feltétlenül rossz dolog, hiszen így a tartalomkészítők rá vannak kényszerítve a valóban, önmagában is értékes tartalom előállítására). Persze a Facebook zsebre is teszi az ebből származó bevételed egy részét, jelenleg 30%-ot.

Érdemes-e használnod?

Az előnyöket és hátrányokat mérlegelve a konklúzió az, hogy természetesen igen. A Facebook jelenleg megkerülhetetlen szereplő, és ha az Instant Article segít több embert elérni a célközönségedből kevesebb energiával, akkor nem kockáztathatod meg, hogy a konkurenseid lehagyjanak.

Amit szintén nem kockáztathatsz meg, az a kiszolgáltatottság: tehát amellett, hogy kipróbálod ezt a funkciót, tartsd meg, sőt, erősítsd meg a saját felületeidet is. Keresd a módját annak, hogy kikerülj a kontroll alól, hogy minél kisebb mértékben érintsen egy-egy üzletpolitikai döntés, amelyet a mamutvállalatok tökéletesen szabadon hoznak meg.

Oszd meg ha értékesShare on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0