Olvasási idő: 9 Perc

Sokat törtem a fejem a címen, talán ez foglalja legjobban össze azt, amiről most írni fogok.

Gyakran keresnek meg vállalkozás indítása előtt vagy éppen egyéni vállalkozói modellből továbbfejlődni vágyók (ez lehet pár fős cég is). Talán a netet elárasztó marketinges kontent miatt mindenki egyből a marketinggel kezdené a megvalósítást. Vagy csodát várnak tőle. De ezzel akad pár probléma.

Cég mint szervezet

Egy cégnek, mint minden szervezetnek több területe van. Mindegyik terület eredményeiért valaki felelősséget vállal (munkakörök). Bár nincs két egyforma modell, de leegyszerűsítve ez három területre bontható

  • Valaki felelősséget vállal azért, hogy legyenek megrendelések
  • Valaki felelősséget vállal azért, hogy ezek a megrendelések megfelelő minőségben ki legyenek elégítve
  • Valaki felelősséget vállal a likviditásért

Kezdésnél végezheti ezeket egy személy is, de igazából különféle kompetenciák kellenek egy szint után a megfelelő eredményekért. Három különböző ember kell hozzá, vállalkozó, menedzser, szakember.

  • A vállalkozó, megálmodja, lehetőségeket ismer fel, kockáztat, célokat kitűzi és sokszor kevesen hisznek neki
  • A menedzser rendbe szedi ezt, valóságba ülteti, összerakja, megszervezi
  • A szakember elvégzi

A vállalkozók általában nem jó menedzserek. Még ha fejlődnek is egy idő (méret) után szükség lesz egy menedzserre. Más kompetenciák és tudás szükséges hozzá.

A menedzserek nem vállalkozók. Következetes megvalósítók, az adatok és a szervezés specialistái. Igyekeznek az álmodozó vállalkozót a valóságban tartani, mert az álmokat meg is kéne valósítani valakinek.

A szakember se nem vállalkozó, se nem menedzser. Ő a szakmájának mestere. Azzal szeretne foglalkozni, amihez ért és ezt a legjobb minőségben nyújtani. Ne zavarják őt világmegváltó ötletekkel, üzleti tervekkel, hatékonysággal meg szervezéssel.

A legtöbb vállalkozó szakemberként kezdi. Szakemberként a többi területre nincs nagyon rálátása, ha elkezd növekedni a biznisze, jönnek az első munkatársak és egyben a növekedéssel kapcsolatos kihívások. Mindenki csinál mindent, ugrálnak a különböző folyamatok között. Mindenki felel mindenért, de mégsem történik meg az, ami kell és végül nem felel senki semmiért. Prosperálás után megakad a növekedés és elkezdenek csökkenni a számok. Sokszor ennél a pontnál kerestek meg együttműködésekkel kapcsolatban.

A probléma ilyenkor, hogy amíg az alapító egyedül dolgozott volt egy minőség. A növekedés után a rendszer hiánya miatt ez elkezdett csökkenni, így az ügyfelek csalódnak, elfordulnak tőlük. Ebben az esetben hiába növeljük az érdeklődők számát, a konverzió és az ügyfél-elégedettség alacsony marad. Miközben az alapító már eddigre éppen halálra dolgozza magát. Kapkodás összeomlás előtti állapot, káosz.

Vissza az alapokhoz.

Most eléggé vissza fogunk ugrani. Vállalkozói gondolkodásmódot nemigen oktatnak. Alapismereteket még csak csak, de ember legyen a talpán, aki az alapján el is tud indulni. De amit biztos nem oktatnak az a személyes célkitűzés.

Személyes célok. Egyáltalán mi a fityfenét akarunk kezdeni magunkkal? Azzal tőltjük-e az időnket, amivel szeretnénk? Ez támogat-e céljaink elérésében. Egyáltalán le vannak írva? Úgy gondolom az első lépés ennek a rendbetétele lenne. Utána jönne a személyes hatékonyság.

Olyanról is tudok, miután valaki a céljait rendbe tette, meglátta a vállalkozása fejlesztése mivel jár inkább felszámolta azt (rendben). Váltott és azóta rendben van az élete, azzal foglalkozik, amivel szeretne. Ez itt a lényeg.

Ha valami olyasmivel foglalkozunk, amivel nem szeretnénk, ne csodálkozzunk a tüneteken. Keressük meg mindig az okokat.

A döntés után

Aki ezek után marad és tovább olvas, annak gondolom vállalkozó céljai vannak. Következő lépés megtanulni ezt a vállalkozósdi nevezetű dolgot. A leggyorsabb haladáshoz a legjobb egy tanácsadó lenne, de az a szitu, hogy kevesen vannak. Akik értenek hozzá és eredményeket is tudnak produkálni még kevesebben. Már egy közepes cégméretnél is milliokban mérhető munkájuk eredménye. Ezért az idejük drága, drága mert jól megfizetik.

Ha megengedhetjük magunknak, akkor ne pazaroljuk az időnket, érdemes felkeresni őket. A többieknek nincsenek jó híreim. Marad az önképzés, esetleg könyvek és infótermékek. Figyelem, bár sokan megteszik, ezeket a termékeket se becsüljük alá! Sokan úgy érvelnek itt, hogy nem könyvekből fogjuk ezt megtanulni. Persze a tapasztalat fontos, de ez így akkor is badarság. Néhány ezer forintér évtizedes tapasztalatok kivonatát ismerhetjük meg rekord rövid idő alatt.

Könyvek nélkül (írásban egyéb módon rögzített tudás) hogy tudnánk kamatoztatni a kollektív emberi tudást? Na, ugye. Majd biztos területenként kitapasztaljuk a kőkorszaktól kezdve igaz?

A vállalkozásépítés lépései

Üzleti terv

Na most rándult görcsbe az átlaghalandó gyomra. Itt nem feltétlenül arra a formátumra gondoljunk, amit befektetők vagy hitelintézetek kérnek és leginkább szakemberek tudják megírni. Leegyszerűsítve ez egy halom kérdésre adott válasz. Ezeken keresztül mérjük fel a piacot, gyűjtünk és elemzünk adatokat, vizsgálunk trendeket és utána hozunk döntéseket. Vagy éppen döntéseket vetünk el mert nem azt mutatják az adatok amit elképzeltünk (pl. működési költségek, ugye?). Pénzügyi adatokkal is számoljunk. Tervezésnél a költségeket érdemes túltervezni, míg a bevételeket alul. Ezt az üzleti tervet nem más számára, hanem magunknak készítjük, belső használatra.

Értékteremtő folyamat

Itt egy olyan ábrát képzeljünk el, amin az szerepel, hogy hogyan termelünk értéket. Hogy keletkezik bevétel a cégben.

Szervezés

Egy cég működése folyamatokból áll. Ezeket a folyamatokat kell megszerveznünk. Ide tartoznak a munkaköri dossziék is. Na ennek a területnek a kezelése már a menedzser képességekhez tartozik.

Megvalósítás

Feladatok kipörgetése. Szép dolog tervezkedni, a tudással rendelkezni. De nem sokat ér ha nem alkalmazzuk. Míg a tervezés mindig felülről lefelé történi, addig a megvalósítás alulról fölfelé.

Tulajdonos avagy a Jolly Joker

A kártyajátékokban a Jolly Joker a vidám figura ami gyakorlatilag mindent üthet. Vállalkozásnál ez a tulajdonos.

Szándékosan hagytam a végére. Így könnyebben érthető, hogy hol van a helye az egészben. Kis cégeknél a vállalkozó egyben a tulajdonos, a menedzser (cégvezető) és sokszor a szakember is. Ha növekszik akkor alulról fölfelé építi le a szerepeit. Viszont vannak olyan cégek is ahol a tulajdonos funkció létezik. Itt ő határozza meg a célokat, terveket amit a cégvezetőnek kell teljesítenie. Többen is lehetnek tulajdonosok.

Egy vállalkozónak fejben vagy jobb esetben papíron szét kell tudnia választani ezeket a funkciókat ha egyben Ő a tulajdonos és cégvezető. Azaz tulajdonosként határozza meg a célokat, elvárt eredményeket. Ezt majd Cégvezetőként valósítsa meg. Kicsit skizó állapotnak tűnhet de senki sem mondta, hogy ez a vállalkozósdi könnyű lesz.

Segédletek

Ha vállalkozóként, vagy vállalkozás előtt állóként először olvasunk a fentiekről akkor első lépésként ezekkel a könyvekkel érdemes indítani:

Michael E. Gerber – A vállalkozás mítosza (a V mítosz)

Röviden – történeteken keresztül bemutatja, hogy mi az általános és mi a jó megoldás ha szervezésről van szó.

Michael E. Gerber - A vállalkozás mítosza

Michael E. Gerber – A vállalkozás mítosza

Tomán József – Vállalkozásfejlesztési kézikönyv – Tudd MEG, Tedd MEG

Sokkal gyakorlatiasabb, sallangmentes és magyar piaci tapasztalatok alapján íródott.

Tomán József - Vállalkozásfejlesztési kézikönyv - Tudd MEG, tedd MEG

Tomán József – Vállalkozásfejlesztési kézikönyv – Tudd MEG, Tedd MEG

Tomán József – 48 db hatékonyságnövelő módszer

A szokásos minőség, sallangmentes és hatékony. Egy már nem kapható ajándék is jár mellé, amiért én még évekkel ezelőtt fizettem. A címe mindent takar – Legyen időm vállalkozóként. Önmagában ezért simán megéri.

365nap-hogy-cege-hatekonyabb-legyen

48 db hatékonyságnövelő módszer

legyen-idom-vallalkozokent

Legyen időm vállalkozóként.

Pollo László – Kis és középvállalati vezetők ABC-je

Ez egy picit nehezebb mint az előzők, de kikerülhetetlen olvasmány.

Polló László - Kis és középvállalati vezetők ABC-je

Polló László – Kis és középvállalati vezetők ABC-je

Lee Iacocca – Egy menedzser élete

Lezárásként kikapcsolódásnak ezt a könyvet ajánlom. Azért a végére mert a megszerzett friss tudásunkkal másképp fogjuk értékelni a benne leírtakat. Bizony még egy hatalmas („komoly”) cégnél is széteshet a rendszer. Ha közelebbről vizsgáljuk meg őket, bizony sokan nem véletlenül jutnak közülük csődbe. Ebben a könyvben a Chrysler lesz terítéken. Jó ideje nem kapható, antikváriumban vagy vaterán még előfordul.

Lee Iacocca - Egy menedzser élete

Lee Iacocca – Egy menedzser élete

Több tucat vállalkozásokkal kapcsolatos könyvet olvastam, de igazából ezeket emelném ki kezdő csomagként.

+ 1 a személyes hatékonyság

Sok mindent oktatnak az iskolákban. Sokan fiatal felnőtt koruk egy részét is iskolapadban töltik. Mégse tanulunk semmit a célokról, célkitűzésről, személyes hatékonyságról, vagy éppen naptárhasználatról. Csapatmunkát félve említem, végig csak a személyes eredményeink számítanak az iskolákban, a végén mégis mindenki csapatjátékos az cv-kben igaz?

Célokról már írtam egy picit, így azzal most nem foglalkoznék. Személyes hatékonysággal annál inkább. Vállalkozóknak van a világon a leghülyébb főnökük, Ők maguk. Igazából kontroll itt felülről nincs. Helyette van önkontroll. De ha tetszik ha nem, kontroll nélkül az emberek nagy része szétesik. Nincs ez másképp a vállalkozókkal sem.

Nincs idejük, túl vannak terhelve. Csak a tűzoltással foglalkoznak de a cégen nem igazán tudnak már dolgozni. A cégben annál többet. A cégben leszervezett folyamatok hiánya a személyes hatékonyság gyengeségeivel együtt a vállalkozó szétforgácsolódásához vezet. No meg a munkatársakéhoz is. A tehermentesítést itt két oldalról történhet. Szervezéssel a cég folyamatait rendbe téve. Másik meg a személyes hatékonyság javítása, azaz a személyes erőforrások jobb kiaknázása.

Na erről is jó sok könyv van, sokat olvastam is de a legtöbb végén valahogy magamra maradtam. Rendszert egyik sem ad át. Amit próbál meg számomra nem volt átültethető a gyakorlatba, használhatatlan. Egy könyvet és egy infóterméket fogok ajánlani:

Dan S. Kennedy – Időgazdálkodás vállalkozóknak – mellébeszélés nélkül

Tartalmilag rövid, de ütős, talán így tudnám jellemezni. Szintén gondolatindítónak jó, de annak nagyon, főleg ha ez új terület számunkra.

Szerző: Dan S. Kennedy - Időgazdálkodás vállalkozóknak - mellébeszélés nélkül

Dan S. Kennedy – Időgazdálkodás vállalkozóknak – mellébeszélés nélkül

Doubravszky György – IDŐFORRÁS Prémium

Még az okos telefonok térnyerése előtt volt szerencsém megvenni. Ez az egyik legjobb befektetésemnek bizonyult  annak idején. Igaz offline naptár jár mellé de módszer adaptálható bármilyen okos eszközön ha erre van igény. Szerintem ma már kell is.

A hanganyag mára elérhető ingyen a neten, keres rá erre – Időforrás / Doubravszky György/ előadás. A csomag többi tartalma az viszont nem, de ez is több mint a semmi.

Doubravszky György - IDŐFORRÁS Prémium

Doubravszky György – IDŐFORRÁS Prémium

Doubravszky György – Időforrás kézirat

Ha a letöltés mellett döntöttünk akkor érdemes mellé ez a könyv. Tartalma mellett példákat is tartalmaz a gyakorlati kivitelezéshez.

Doubravszky György - Időforrás kézirat

Doubravszky György – Időforrás kézirat

Egy gondolat még a könyvekről

Ha könyvet olvasunk nem szóról szóra kell adaptálni a tartalmát. Egy könyvtől új gondolataink is támadnak új összefüggések, felismerések vagy éppen ötletek. Szerintem ezért is érdemes olvasni. Itt most nem szépirodalmi művekre gondolok ám, azzal sincs baj de az a szórakozás.

Zárásként

Nagyon sokan nincsenek tisztában egy vállalkozás működésének alap törvényszerűségeivel. Lehet, hogy a saját vállalkozásuk miatt értenek belőle valamit. De mivel nem értik az álltalánost igazából a sajátjukat se érthetik rendesen.

Talán joggal gondolhatnád mit okoskodik itt ez a csávó ilyenekről egy online marketing blogon. Lehet van benne valami. De az a szitu, hogy nehéz úgy egyről a kettőre lépni ha még az egyet sem léptük meg. Ágyúval verébre.

Ezek lennének a vállalkozói szemléletmód alapjai. Legalábbis az én szemszögemből. Olyan dolgokról igyekeztem írni ebben a bejegyzésben, amikkel egy vállalkozónak tisztában kell lennie. Beszélgetések vagy éppen konzultációk alkalmával viszont az a tapasztalatom, hogy ezek sokszor nincsenek meg.

Egy kicsit a marketingről is a végére

A marketing nem csodamódszer, hanem a rendszer egyik része. Feladata leginkább a megfelelő mennyiségű érdeklődő bevonzása. Ezekből az érdeklődőkből a sales konvertál ügyfeleket. De online általában ez a két terület átfedésekkel működik.

Do It!

Rakd rendbe az vállalkozásod, szervezd meg a folyamatokat utána jobban fogod tudni, hogy milyen célokat szeretnél elérni a marketinggel. Ezt követően érdemes felvenni a kapcsolatot velünk ha úgy gondolod, hogy a megvalósitás valamelyik részében tudunk segíteni.

Oszd meg ha értékesShare on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0