Olvasási idő: 6 Perc

A keresőoptimalizálás mára komplex feladat, amit ha rosszul végzünk, nem egyszerűen eredménytelenség a jutalom: egy weboldal rangsorolását hónapokra vagy akár véglegesen is tönkretehetjük. Megmutatunk néhány „black hat” technikát, melyek felett eljárt az idő vagy eleve soha nem voltak hatékonyak, hogy te is elkerülhesd ezt.

Ami megnehezítette a keresőoptimalizálást, azok alapvetően a Google algoritmus-frissítései, elsősorban a Pingvin és a Panda – ezekről az elmúlt években rengeteget hallhattál már, e helyen ezért nem megyünk bele részletesen a boncolgatásukba.

Röviden így jellemezhetnénk a két frissítést: a Pingvin célja az volt (és még ma is az), hogy kiszűrje az ügyeskedőket, azokat, akik mesterségesen igyekeznek befolyásolni rangsorolásukat, úgy, hogy ezt nem “érdemelték ki” organikusan. A Panda viszont már kifejezetten a weboldalak minőségét vizsgálta: azoknak az oldalaknak a helyezését rontja, amelyek egyébként sem érdemlik meg, hogy előkelő helyre kerüljenek.

A leggyakoribb büntetés természetesen a hátrasorolás: ha trükközve akarjuk a javítani a helyezésünket a Google találati oldalain, jó eséllyel éppen ellentétes hatást érünk el, ahogyan akkor is, ha gyenge minőségű tartalommal, rosszul működő dizájnnal, nem felhasználóbarát felülettel vagy éppen elavult kóddal dolgozunk. Szélsőséges esetben viszont a weboldalt ki is tilthatják, vagyis a továbbiakban – ideiglenesen vagy akár véglegesen – nem jelenik majd meg a keresési találatok között.

Lássuk, melyek azok a technikák, amelyek a leggyakrabban kifognak a gyakorlatlan webmestereken, akik komolyabb munka nélkül akarnak jó eredményt elérni.

Ne vásárolj linkeket, soha. Soha.

Az egyik legegyszerűbb módszernek a backlinkszerzésre az tűnhet, ha másoktól megvásároljuk a lehetőséget, hogy a Google által értékesnek tekintett oldalakon megjelenítsenek minket. Éppen erre az elvre épültek annak idején a fizetős linkkatalógusok (legalábbis egy részük) és nem is véletlenül haltak ki már évekkel ezelőtt.

A Google algoritmusa komolyan vizsgálja azokat a linkeket, amelyekről gyanús, hogy azokat vásárolták. Ha gyanús jeleket látnak, akkor máris komolyabb büntetésre számíthatsz – és egyáltalán nem olyan egyszerű átverni a Google szép lassan már szinte mesterséges intelligenciává nemesedő algoritmusait, mint gondolnád.

Nem mellesleg a pénzt, amik backlinkek vásárlására költesz, költheted valódi keresőoptimalizálásra is. Az oldalad fejlesztésére, tartalmak készítésére, közönségépítésre, vagyis csupa olyasmire, ami organikusan erősíti az oldalad helyezését.

A régi linképítési stratégiák gyakorlatilag ma már nem működnek. Sőt ugyanazt alkalmazva inkább rombol, mintsem javít oldalad helyezésein.

Ne próbáld kommentekkel javítani a helyezésed.

Először is: a kommentekben elhelyezett linkek (blogokon, fórumokon, híroldalakon és így tovább) sokkal kevésbé értékesek, mint gondolnád.

Éppen azért, mert a Google álláspontja szerint a hivatkozást ki kell érdemelni: a legjobb, ha organikusan hivatkozik valaki az oldaladra egy másik megbízható oldalon, valamilyen értékes tartalomba ágyazva, mégpedig azért, mert értéket talált az oldaladon és ezt másokkal is meg akarja osztani.

Egy egyszerű komment nem igazán felel meg a feltételeiknek, így sokkal inkább spamnek értékelik, mintsem organikus értékes hivatkozásnak. Ha sok ilyen hivatkozást találnak szerte a neten, akkor egészen biztosan rontani fogja a helyezésedet.

Az legelterjedtebb tartalomkezelőket (pl Worpdress) botok hasonló célból spamelik. Emiatt is egyre veszélyesebb alkalmazni ezt a módszert, a keresők hasonlóan értékelhetik mint a netet elárasztó csodapirula oldalakat amiket linkelnek.

Reciprokális linképítés

Nem másról van szó, mint amikor két weboldal linket cserél egymással: mivel mindkettőnek előnyös, ezért mind a ketten elhelyezik egymás hivatkozását a weboldalon.

A Google erre is figyel. Ha semmi más célja nincs a linkcserének, mint hogy előkelőbb helyezést érjetek el a találati oldalon, akkor nem fogtok célt érni. Ha valamilyen partnerség miatt kerülnek ki a hivatkozások, annak persze van értelme, ahogyan annak is, hogy ha valamilyen értékes és releváns tartalomban említi egymást a két oldal.

Másolt és duplikált tartalmak

A Google hivatalos álláspontja szerint a duplikált tartalmak miatt nem büntetnek weboldalakat. Ez önmagában meg is állja a helyét, hiszen a tartalomduplikáció nem mindig rosszindulatú – elég csak arra gondolni, hogy ha ez önmagában elég volna a büntetéshez, aligha szerepelhetnének a weboldalakon nyomtatóbarát változatok.

Ugyanakkor ha rendszeresen veszel át egy az egyben tartalmakat más oldalakról, akkor a Google már tudni fogja, hogy ezt csak azért teszed, hogy javíts a helyezéseden. Ha a saját tartalmaidat igyekszel több felületen így népszerűsíteni, az sem jó megoldás – a keresőmotor több szempont alapján mérlegel, de a duplikált tartalmak közül jellemzően csak egyet fog figyelembe venni. És az sem biztos, hogy az eredetit szerepelteti majd a találati oldalon.

Mindig gyárts saját tartalmakat, soha nem lopj másoktól ­– fektesd be az energiát a tartalomfejlesztésbe, mert ezzel organikusan közönséget is építhetsz, és ez önmagában a legnagyobb siker a SEO-ban, így javul majd organikusan a helyezésed.

Ha pedig mindenképpen duplikálnod kell valami miatt, mindig jelölt a Google botjainak, hogy mely oldalakat ne vegye figyelembe a rangsoroláskor és melyik az eredeti tartalom.

Kulcsszóhalmozás

Ha tíz éve is volt neted, emlékezhetsz, hogy rengeteg oldalon szerepeltek igénytelenül összedobált kulcsszófelhők. Ennek egy fejlettebb változata volt a taktika, amikor kifejezetten kulcsszavakkal zsúfolt, gyakorlatilag értelmetlen szövegeket helyeztek el az oldalakon, melyeknek semmi más célja nem volt, mint hogy jó helyezést érjenek el a keresőkben.

A furcsa az, hogy volt is idő, amikor ez a megoldás működött – ha a címben, alcímekben és a szövegben kellően sokszor szerepeltettél egy kulcsszót, valóban számíthattál egy jó helyezésre.

Természetesen ez mára megváltozott, ma az ilyen kulcsszóhalmozás már nem, hogy nem használ, de kifejezetten ártalmas. A Google vizsgálja, hogy a közönségnek mennyire tetszenek az adott tartalmak, de egyre jobban képes maga is értelmezni azokat, vizsgálja a szintaktikát, nyelvtant és így tovább.

Írj inkább organikusan szöveget, és felejtsd el közben, hogy a Google egyáltalán létezik. Ha egy adott témáról értékes tartalmat állítasz elő, sokkal nagyobb az esélyed jobb helyezést elérni, mintha kifejezetten a keresőbotnak próbálnál meg írni.

Cloaking

Néhányan még mindig próbálkoznak azzal, hogy más tartalmakat jelenítsenek meg a keresőbotoknak, mint az oldalra érkező hús-vér látogatóknak. E mögött meg is húzdik valamilyen logika, ha feltételezzük, hogy a robotnak és az embernek mások a preferenciái, és néhány évvel ezelőtt ez még így is volt.

Ma már viszont a botok egyre inkább olyan szempontokat vizsgálnak, mint az emberek, hiszen a cél az, hogy minél magasabb minőségű weboldalakat jelenítsenek meg a találati listák élén, hogy minél jobb felhasználói élménnyel és minőségibb tartalmakkal szembesüljenek a felhasználók, hiszen akkor fogják többször használni a Google-t, ha attól valóban azt kapják, amit szeretnének.

Amikor az oldal valós tartalmát megpróbáljuk elleplezni a keresőbotok elől, akkor a cloaking technikáját alkalmazzuk – ami természetesen kemény büntetéseket von maga után, ha lelepleződünk, márpedig le fogunk.

Mi a konklúzió?

Még ma is léteznek kiskapuk, olyan trükkös megoldások, amelyeket a Google black hatként értékel, de még nem büntet vagy nem képes megfelelően büntetni.

Az algoritmusok azonban elképesztő ütemben fejlődnek, naponta többször is frissülnek, és mindig megnehezítik egy kicsit azok dolgát, akik szeretnének gyorsan, komolyabb befektetett munka nélkül eredményeket elérni.

Ha trükközünk, elérhetünk ugyan időleges eredményeket, de elég egyetlen frissítés, hogy mindent elveszítsünk – ideértve az elhibázott stratégiába fektetett időt, energiát, anyagiakat.

Ami egészen biztosa hosszú távon is hatékony megoldás, az nem más, mint hogy kiszolgáljuk a közönségünket. Értékes és releváns tartalmakat szolgáltatunk nekik egy olyan felhasználói felületen keresztül, amelyet bármikor bárhonnan elérhetnek, és könnyedén használhatnak.

Ha ezt a szemléletmódot követed, és hajlandó vagy lassan, de biztosan felépíteni oldalaid helyezését, akkor biztos lehetsz benne, hogy azok nem romlanak majd le véletlenszerűen, akár az egész megélhetésedet sodorva veszélybe az organikus keresőforgalom elvágásával.

Oszd meg ha értékesShare on Facebook1Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0